Huomasin taas olevani näistä Suomen normaalisivistykseen kuuluvista asioista pihalla kuin lumiukko. Matkustin nimittäin tänään auton sijasta bussilla hoitamaan asioita.

Kunnon nöyryytystä koko matkan teko. En osannut antaa oikeaa määrää kolikoita kuljettajalle ja minun piti ihan kysyä sisäisen matkan hintaa. Muut matkustajat tönivät minua ja piippailivat matkakorttejaan hienonnäköiseen lukijaan minun kaivaessa lompakkoani. Ihmiset suhahtelivat eri puolille bussia istumaan ja minulle jäi kivasti etupenkki... Tyytyväisenä jäin penkkiini istumaan, kunnes seuraavalta pysäkiltä tullut vanhempi nainen katsoi minua merkittävästi. Painoin päätäni alas ja katsoin ikkunaan päin. Silloin näin kyltin, jossa paikan kerrottiin olevan sokeille ja opaskoirille.. Aha, vai niin. Jäin paikalleni nolona istumaan. Pyörittelin päätäni ja näin muitakin kylttejä: vanhukset, raskaanaolevat, vaunut.... Jäin ihmettelemään, missä on ihan normaali-ihmisten paikat?

Minulla olisikin bussifirmoille ehdotus: Voisiko sellaiset kaikkien vapaassa käytössä olevat penkit olla vaikka toisen värisiä, että ei tarvitse viedä paikkaa sokealta, vanhukselta tai muun speciaalipaikan tarvitsijalta.

Takaisintulomatkalla bussikuski oli ulkomaalainen, niin kuin nykyään kuskit usein Suomessa ovat. Osasin heittää kuskille 2,20€ ja etsiä itselleni kaikille ihmisille oikeutetun paikan bussissa, sillä en ole sokea, tarpeeksi vanha enkä enää ikinä raskaana. Mutta se, mitä en tällä matkalla osannut, oli bussista poistuminen. Yritin kulkuneuvosta ulos etuovesta, sillä matkustin aika edessä ja etuovi oli kaikista lähin ovi. Kuskini piti oven kiinni ja vinkkasi vihaisen näköisesti keskiovea päin. Juoksuaskelin harpoin ovelle ja bussin jo kaasutellessa eteenpäin hyppäsin ulos ovista.

Mietin tässä, ajanko seuraavan kerran reissuni omalla autolla omalla penkillä istuen vai piippaanko tietäväisen näköisesti matkakorttia lukijaan, katson pahasti sokeiden paikalla istuvia ja menen bussin takaosaan, josta poistun sitten aina takaovesta ulos aiheuttamatta muille harmia. En vielä tiedä.

Työvoimatoimistosta muuten kuulin, että kaikki bussikuski-opinnot läpäisseet pääsevät töihin.

Tulevaisuuden ala, mutta ei mun.