Minulla oli muutama viikko sitten syntymäpäivä. Täytin 36 vuotta. Syntymäpäivänä minulta kyseltiin mahdollisesta ikäkriisistä ja vitsailtiin ikuisesta 25-vuoden iästä. Minä kuitenkin olen ylpeästi juuri sen ikäinen kuin nyt olen. Olen ajatellut asian niin, että elämää pitää elää niin, että voi kriiseittä peilata ikäänsä kokemaansa. Mielestäni ja ilokseni olen paljon kokenut 36-vuotias. Minulla on kolme lasta, olen viettänyt 10 vuotta kierrellen ulkomaita tutkien kulttuurita ja tavaten ihmisiä ja nähden jännittäviä paikkoja. Minä olen Kokenut ja nähnyt paljon ja haluan samanlaisen elämän jatkuvan. En halua rutinoitua arkeen ja viettää toisensa kaltaisia viikkoja, kuukausia tai vuosia. Olen kokemus-addikti. Arjesta poikkeamat saavat minut pysymään pirteänä.

Monet ihmiset ihannoivat 25-vuoden ikää. Olen miettinyt miksi? Itse 25-vuotiaana asuin Budapestissä ja menin naimisiin. Opiskelin tradenomiopintoja etäopintoina Suomeen samoin kuin avoimen yliopiston opintokokonaisuutta Naisen asemasta Euroopasta. Halusin kuitenkin olla niin kuin muutkin siellä asuvat suomalaiset naiset. Halusin lapsia ja hyvän syyn olla kotona, kun sellaista expatin elämää elimme. En tuolloin osannut nauttia opiskelusta tai omasta ajastani vaan kaipasin "enemmän", jotain aidompaa. En nytkään 36-vuotiaana enää missään nimessä haluaisi palata 25-vuoden ikään, (vaikka nyt osaisin nauttia omasta ajastani). En vaikka olin ehkä hoikempi, hiukseni olivat luonnostaan vaaleat, minulla ei ollut ryppyjä eikä juurikaan huolia. Niin paljon kokemattomampi olin silloin. Vielä melkein lapsi.Elämässä suorastaan noviisi.

Olen onnellinen, että melkein aina olen elänyt elämääni täysillä. Niin täysillä välillä, että en halua kaikkea nuoruusvuosilta paljastaakaan. Sisäisesti tunnen, edelleen, olevani nuori tai nuorekas. Nautin tästä iästä, tästä tunteesta. Minulla on elämälle suunta ja kokemusta. Minulla on myös  paljon suunnitelmia ja unelmia, jotka haluan toteuttaa. Ja toivottavasti vielä montakymmentä vuotta aikaa olemassaolevien ja tulevien suunnitelmien toteuttamiseen!