Olen pitkään ollut sitä mieltä, että Suomessa mennään jälkijunassa, kun viinit pidetään alkoholille erikoistuneessa kaupassa. Olen monia vuosia asunut maissa, joissa ruokajuoman (viinin) voi edullisesti ostaa samasta kaupasta kuin itse ruoan, ja olen pitänyt käytäntöä hyvänä, normaalina toimintana. Se että viinejä on löytynyt ruokakaupoista ei ole lisännyt alkoholinkulutustani vaan tehnyt elämäni hitusen helpommaksi. Kahden jonottamisen sijaan olen kerralla jonottanut esim. viikonloppuostokseni.

Toisin on Suomessa. Viinit ja väkevät pysyvät niihin erikoistuneissa kaupoissa, nuoriso ja aikuiset humaltuvat, ostavat viinansa mistä ostavat eikä alkoholinkäyttötavat tunnu paljoa muuttuvan, mitä nyt nuoriso ehkä juo vähemmän väkeviä kuin ennen.. Joka viikkoinen känni on ja pysyy.

No se mielipiteistäni siihen pitäisikö viini siirtää ruokakauppoihin, jolloin siitä tulisi "normaali elintarvike" ja siihen ohjaako/auttaako alkoholin myyminen siihen erikoistuneessa kaupassa suomalaisten alkoholikäyttäytymistä..

Minä en missään nimessä juo väkeviä. Voin niistä kertakaikkisen pahoin! Oluen tai siiderin voin silloin tällöin ottaa, mutta punaviini maistuu kyllä! Eilen ostin siis kokeilumielssä, erittäin extempore pullon intialaista punaviiniä, kun sellainen pullo Stockan alkossa silmiini osui! (Stockan alko oli muuten aikamoinen kokemus. Ei halppisviinejä (5-6 €) ollenkaan, mutta monia yli satasen viinejä ja paljon kahden- - viidenkympin viinejä)

 

Sula täältä

Viinin aika halvan näköinen etiketti, kierrekorkki ja alkuperämaa eivät mairitelleet, mutta rypäleenä shiraz kuuluu lemppareihini. Hintaa putelilla oli 8,99 (sekin yläkanttiin, jos joudun pullon itse kustantamaan), mutta nappasin mukaan silti. Olisiko ollut sitten päivän juhlateko..

Kierrekorkin raksahdus ei kovin miellytä pulloa avattaessa, mutta jos sen ei anna häiritä oli viini kauniin väristä ja aika ok.n makuista. Ei mitään yllättävää, tai "löytöviiniä", mutta sellaista, jota ehkä kehtaisi tarjota vieraillekin.

Alkon myyjä kertoi viinistä lisäinfoa tiedustellessani, että intia on nousemassa viinintuottajamaana kovaa vauhtia, ja viinin valmistajana siellä on lähinnä ulkomaalaiset. Uskon kyllä, että aurigossa, rinteillä ja lämpimässä ilmastossa rypäleet kypsyvät! Alkon myyjillä on muuten aikaisempien kokemusteni perusteella ihan mieletön osaaminen viineistä. He suosittelevat viinejä pyydettäessä (esim ruokalajien mukaan) tai pystyvät vastaamaan kysymyksiin viinialueista, rypäleistä jne. Tiedustelin perjantaina Alkon myyjältä, että mistä tälläinen viinien tietous on myyjille peräisin. Yllätyin positiivisesti, kun minulle kerrottiin, että Alko järjestää viinitietouden kursseja työntekijöilleen muutaman kerran vuodessa, ja uuden viinin tullessa markkinoille siitä annetaan aina jonkinlainen priefinki työntekijöille. Vaikka en siis tykkääkään siitä, että minun on ostettava viinini eri liikkeestä kuin ruoka, tykkään ja arvostan tosi paljon sitä palvelua jota Alkon henkilökunnalta saan. Kysymyksiini on aina vastattu tai etsitty tieto kysymykseeni, minulle on aina osattu myös suositella hyviä viinejä suositusta pyytäessäni! Hienoa markkinointia ja asiakkaista huolenpitoa Alko!

Muistakaa tekin hyödyntää tätä vähän piilossa olevaa osaamista, niin kauan, kuin viinit vielä pysyvät alkoholiliikkeen hyllyillä..